Monday, December 1, 2008

Good points

I have several good friends, and I admire their moral characters. One of the characteristics I’ve noticed is that they praise and talk other people’s good points. They rarely gossip or criticize others. I shall learn from my friends!
In communities, some people point others wrongs, faults, etc. Nevertheless, when we are in a group, big or small, in a political association or a religious association, etc., we often to hear that A commented that B shouldn’t…, B provoked A’s comment…, C criticized that A’s comment was false and also criticized that B’s provocation was incorrect…, A and B refuted C…. Abuses are hurled everywhere. Who is right and who is wrong?
If everyone just talked about who did a right thing, a good thing, a wonderful thing or a great thing…, they would also get respect in return. Everyone likes to be praised, everyone would be happy. If you see or listen or read someone’s erroneous, bad, mistaken, flawed words… just see or hear or read them with your wisdom. If you don’t make any judgment and wait for a while, would they disappear?
Do you want to try it? Let’s start with people around you! Learning to praise and talk about other peoples’ good points...
我有几位好朋友,他们的品德都是让我欣赏的,其中有某项品德让我看到的是,他们只赞人及说他人好的方面,绝少评击他人非。这些朋友是我须向他们学习的!
在社会上,你会看到不少人都会指人的不是、不对等等。不管我们身在大圈子或小圈子、政冶团体或宗教团体等等,我们很容易听到A评论B不该…,B 挑衅A评论…,C批判A这评论不对也批判B这挑衅不对…,A和B又回驳C…, 一场一场的谩骂,谁是谁非?
如果每个人都只是评论他人做了对的、好的、赞的、棒的…,他人也会回敬你,每个人都爱听好话,皆大欢喜。若你看到或听到或读到他人不对的、不好的、不是的、不该的…,你只须看他或听他或读他,用你的智慧不于置评,若干时日,且看他会否自动消失?
你要不要试试看?从你周围的人开始!学习赞人及说他人好的方面…

4 comments:

Xiu Juan said...

越来越觉得,既然话是说给人听的,就说些别人听了会开心的。如果不是,那就别说了,反正别人也不想听。

eHeart said...

若我真有什么不是不对的,还是说给我听吧!
不是茅盾,我是要改善进步。

Xiu Juan said...

哦?我之前的留言让你误会了吗?实在不好意思。我很赞同你这篇文章的说法,觉得我们应该多说好话。既然不好听的话,别人不喜欢听,我们就少说为妙。

eHeart said...

不是。我明白你的留言。虽然我喜欢听好话,但若能让我改进的话,我也接受听。
秀娟,谢谢你的留言。

Google